Samenwerking en doorzettingsvermogen

Knappe koppen presenteren eindresultaat techniekproject

Basisschool ’t Palet in Hapert is aangesloten bij stichting KempenKind. Iedere dinsdagochtend komen er kinderen vanuit de hele regio les volgen in zogenaamde Plus-klassen. Leerlingen die niet genoeg uitdaging krijgen in het bestaande lesprogramma worden met moeilijke lesstof alsnog geprikkeld om te onderzoeken en samen te werken. Vorige week dinsdag was de eindpresentatie van een techniekproject.

Uitdaging

Meester Thom (Verheggen) verzorgt de lessen van de plusklas van KempenKind. “Sommige leerlingen kunnen niet voldoende uitdaging halen uit het huidige lesmateriaal”, vertelt hij. “Die leerlingen heb je op alle scholen die aangesloten zijn bij KempenKind. Iedere dinsdagochtend komen zij hier op school om met anderen nieuwe uitdagingen te ontdekken. En vooral te leren van en met elkaar. Zij hebben een enorme behoefte aan andere leerlingen zoals zijzelf zijn.”

Het laatste project waar de leerlingen zich dit jaar mee bezig hielden was van technische aard. Onder begeleiding van Meneer Piet, de bedenker van dit uitdagende project, en enkele gepensioneerde technici zetten de leerlingen in 13 weken tijd een Halleffect-motor in elkaar.

Een Halleffect-motor?

Dinsdagochtend mochten de acht leerlingen van de Prisma-klas hun uitvinding nader toelichten en demonstreren voor een geïnteresseerd publiek. “We hebben alles zelf in elkaar gezet”, vertellen ze trots. “Zo snappen we wat techniek echt is.”

Een Halleffect-motor lijkt een eenvoudige motor die met een batterij een wiel in beweging brengt, maar zit vernuftig in elkaar. Maar hoe dan? “De motor werkt als een draaimolen”, leggen ze uit. “Hij moet op het juiste moment energie krijgen, anders remt hij af. Daar zorgt een magneetsnuffelaar voor.” Dat Hall-effect moet heel precies ingeregeld worden. Omdat stroom niet zichtbaar is, wordt gebruik gemaakt van LED-lampjes om te zien of alles werkt.

Echte ervaring

Dankzij sponsoring van Diffutherm, de firma Verhagen en Jan van de Ven Elektrotechniek is dit project tot stand gekomen. “Het laat ook meteen zien dat je met een beetje sponsoring van bedrijfsleven komt tot resultaten waar je anders nooit toe kunt komen”, vertelt Thom. En de leerlingen die in het publiek zitten, beamen dat: “Je leert zo veel meer dan uit alleen een techniekboek!”

Het resultaat van 13 weken hard werken mocht er in ieder geval wezen: samenwerking en doorzettingsvermogen leverden een heleboel werkende Halleffect-motoren op en even zo veel trotse koppies. “Wij zouden al lang de handdoek in de ring hebben gegooid”, denkt Thom. “Maar deze kinderen gingen door. Ze zijn niet alleen met techniek bezig geweest, maar hebben ook aan hun sociale vaardigheden en presentatie-vaardigheden gewerkt. Daar hebben ze hun hele leven nog profijt van.”

Bookmark the permalink.

Comments are closed.