Beleving en gevoel

Jonge ondernemers nemen kijkje bij Spuiterij Janssen

Donderdag ontmoetten vijftien jonge ondernemers elkaar voor de tweede maal in het kader van Young Entrepreneurs – Powered by OBGB. De vorige keer was al duidelijk geworden dat Johan Janssen van Spuiterij Janssen een rondleiding zou geven bij zijn bedrijf. Ook Cécile van der Zanden, advocaat bij DijkmansBergjeths, zou vertellen over haar vakgebied.

(Dit artikel verscheen in PC55 op woensdag 23 maart en schreef ik in opdracht van OBGB.)

Een trotse familie

Johan was eerst bij zijn vader in dienst. Inmiddels zijn de rollen omgekeerd. Johan is de derde generatie in de spuiterij, wat een echt familiebedrijf is waarin trots en passie de boventoon voeren. “Als je op prijs wilt concurreren, is er altijd wel iemand die goedkoper is”, vertelt Johan. “Wij bouwen aan langdurige relaties met een totaalplaatje van prijs, kwaliteit, en betrouwbaarheid.” Ook bij de werknemers zijn dit sleutelwoorden. “Sommige mensen werken hier al meer dan 20 jaar”, zegt Johan. “Ik zie de mensen hier niet als collega’s of werknemers, maar als familie.”

Tijdens de rondleiding wordt duidelijk, hoewel het om poedercoaten en natlakken draait, dat de ware kracht van het bedrijf schuilt in beleving en gevoel. Niet in de laatste plaats bij Johan zelf, die enthousiast vertelt over de producten die ze maken, wat de valkuilen zijn, en hoe hij voor niets minder dan het allerbeste gaat. Johan is een trotse vakman, en dat is inspirerend om te zien.

Algemene Voorwaarden

Na de rondleiding geeft Johan het woord aan Cécile van der Sanden, advocaat van DijkmansBergjeths. Cécile legt in haar verhaal de nadruk op de valkuilen waar ondernemers mee te maken kunnen krijgen. “Je moet bijvoorbeeld zorgen dat je je Algemene Voorwaarden goed op orde hebt”, zegt ze. Ook moet je als ondernemer opletten bij het accepteren van de Algemene Voorwaarden van de wederpartij. “Zo zijn de Algemene Voorwaarden van het gemiddelde ICT-bedrijf erg nadelig voor de ondernemer”, aldus Cécile. “Je kunt je vaak nergens op verhalen als er iets fout gaat.”

Vervolgens lichtte ze ook toe wat de consequenties zijn van het opkomende IT-recht, met als voorbeeld de ‘Meldplicht Datalekken’, waar de meeste ondernemers nog totaal niet mee bekend zijn. Wanneer er een datalek in je systeem wordt geconstateerd, dan dien je dit bij verschillende instanties direct te melden – wat overigens heel makkelijk kan via het invullen van een formulier. Doe je dit niet, dan staan hier hoge boetes tegenover. 

Na een vragenrondje werd er nog wat nagepraat. Ook is de toekomstvisie van Young Entrepreneurs by OBGB nog even besproken. Het enthousiasme is er nog steeds en de twee organisatoren voor de volgende activiteit hebben zich al aangeboden. Kortom, het was weer een geslaagde middag, met een kijkje achter de schermen bij twee totaal verschillende beroepsgroepen.

Bookmark the permalink.