Tablets? Ik Snappet!

Pilot voor onderwijs met tablets gestart op basisschool Het Palet

Afgelopen week is op meerdere basisscholen in de gemeente Bladel gestart met het gebruik van educatieve tablets in de klassen. Op basisschool Het Palet in Hapert hebben de kinderen van groep 4, 5 en 6 sinds vorige week rekenen en spelling via hun eigen tablets.

IMG_1748

(Dit artikel verscheen in PC55 op woendag 24 februari 2016.)

Enthousiasme voor ICT

Op iedere leeftijd ben je in het onderwijs tegenwoordig met computers en ICT bezig. Huiswerk maken op de computer, of in de les iets opzoeken. Het zijn essentiële vaardigheden in onze huidige maatschappij.

Dat is één van de redenen dat basisschool Het Palet na de carnavalsvakantie is gestart met een pilot, waarbij beide groepen 4, 5 en 6 voortaan hun taal- en rekenlessen digitaal kunnen doen. Snappet (uitspraak: snepput), heet deze lesmethode.

Bezig met je eigen leerproces

Lenny van den Oetelaar is een van de leraren die mee hielp met het opstarten van deze nieuwe vorm van lesgeven. “De kinderen gaan op hun eigen tablet zelf aan de slag”, legt ze uit. “De tablets blijven wel in de klas, waar we ze ook opladen. De tablets werken in een cloud, dus je kunt er buiten school ook niets mee.” De kinderen zijn erg enthousiast, en ze helpen elkaar graag.

“Iedereen werkt op zijn of haar eigen niveau”, gaat Lenny verder. “De software past vragen aan op jouw niveau. De leraar kan direct meekijken. Je krijgt als leerkracht je vak terug. Dat is mooi om te zien. En de kinderen worden directer betrokken bij hun leerproces.” Lenny laat zien dat de leerkracht op een scherm kan zien wie waar mee bezig is, en wat problemen zijn waar de leerlingen tegenaan lopen. Iedereen kan op zijn niveau sterren scoren, en kinderen kunnen na hun opdrachten altijd kiezen voor zogenaamde plusopdrachten, voor als ze meer uitdaging zoeken.

Persoonlijk lesgeven

Het klinkt als toekomstmuziek, maar Lenny benadrukt dat ze niet zo maar overstag gaan. “We willen het leren schrijven ook niet vergeten, omdat dat bijvoorbeeld ook de fijne motoriek ten goede komt”, legt ze uit. “De kinderen maken opdrachten met een kladblok ernaast. We zoeken bewust naar toegevoegde waarde, maar gooien niet alles overboord. We zijn heel kritisch op wat het brengt en wat de valkuilen zijn. Voorlopig zijn we erg blij met de tijdwinst, waardoor leerlingen meer persoonlijke aandacht krijgen.”

Op het Rythovius College in Eersel wordt ook al in een paar klassen met tablets les gegeven. “Ik vind het een goede methode, omdat je als docent beter kunt differentiëren”, vertelt rector Frans Claassens tot slot. “Je kunt heel makkelijk iedere leerling de persoonlijke aandacht en stof bieden die hij nodig heeft. En daar ligt de toekomst.”

Bookmark the permalink.