De klus is bijna geklaard

Project Nieuwstraat-Molenweg in Eersel maand eerder klaar

Vier weken eerder dan wat de planning was is de laatste fase van de vernieuwingen aan de Molenweg volbracht. Het kruispunt met de Nieuwstraat is veranderd in een ovonde, en ook de Nieuwstraat is helemaal op de schop gegaan. Projectleider Paul van Lith praat ons andermaal bij.

Noeste arbeid

Het was allemaal precies op tijd weer open: het eerste weekend van juli was de Eerselse kermis, en het weekend daarna waren er werkzaamheden aan de A67. “Wij konden gelukkig precies voor die weekenden de Molenweg weer openen”, zegt Paul. “Uiteindelijk vier weken eerder dan de planning, die tot aan de bouwvak liep.” Alles verliep voorspoedig, en ook uitwonenden en winkeliers waren zeer tevreden over het harde werk, de beperkte overlast, en de goede communicatie vanuit de gemeente Eersel.

Paul wil ook de aannemer bedanken. “Zonder de inzet van Gebr. Remmits BV uit Wijchen hadden we de klus nooit zo snel geklaard”, aldus de projectleider. “Ook alle lof voor de nutsbedrijven, die goed samenwerkten met de aannemer en gebruik konden maken van de weg die open lag.”

Puntjes op de ovonde

Wat nu rest, zijn nog een paar kleine werkzaamheden. De puntjes op de ‘i’; de afwerking. “De bushaltes zijn alweer in gebruik”, gaat Paul verder. “Volgende week worden er de abri’s geplaatst, net zoals de fietsenstalling.” De bewegwijzeringsborden staan er ook al. Later volgt de verlichting ook nog. De tijdelijke rijbaan zal snel verwijderd worden en in plaats daarvan komen er zogenaamde wadi’s. “Dat zijn verzonken grasstroken met dammen, waar overtollig regenwater tijdelijk opgevangen kan worden”, legt opzichter Joost Vennix uit. “Dit zogenaamde hemelwater kan de bodem infiltreren en voorkomt zo dat de ondergrond uitdroogt. Het water hoeft daarom niet onnodig gezuiverd te worden. Ook blijft het hemelwater zo in het gebeid waar het terechtgekomen is.”

Afwerking

Het accent ligt in de afwerkingsfase op de Nieuwstraat, en dan met name de fiets- en voetpaden. “Er is reflectie-asfalt gestort, dat ervoor zorgt dat we met veel minder licht en energie de weg nog kunnen verlichten”, zegt Paul. “Naast de weg komt LED-verlichting. We hebben speciale lampen moeten bestellen die extra zuinig zijn met een lage lichtsterkte. Dat was een ongewone vraag, dus zit er ook wat meer levertijd op. Als de maan nu iedere nacht zou schijnen, dan zouden we niet eens meer verlichting nodig hebben!”

Tot die tijd worden nog even de oude armaturen gebruikt; de nieuwe lantaarnpalen staan er al. “Alles is nu zoals we willen”, concludeert Paul. “Het is alleen nog even wachten op het aanplantingsseizoen.”

N284

Bookmark the permalink.